رویارویی پژو و نیسان
خش Peugeot Sport کارخانه پژو با استفاده از تخصص خود محصولی به نام RCZ-R تولید کرده است. نشریه انگلیسی Auto Express مقایسه ای بین این خودرو و یکی از خودروهای اسپرت مطرح و پرقدرت یعنی 370Z Nismo (که مصول بخش Nismo کارخانه نیسان می باشد) انجام داده است. آیا پژو می تواند حریف قدرتمند تر از خودش را شکست دهد؟
مدل R یک مدل قویتر و اسپرت تر از RCZ است که تغییراتی در آن داده شده است و بوست توربوی آن افزایش پیدا کرده و قدرت آن به 266 اسب و گشتاور به 330 نیوتن متر رسیده است که آن تبدیل به قوی ترین موتور 1600 ای که می توان خرید کرده است. علاوه بر آنها اصلاحاتی در سیستم تعلیق، استفاده از دیفرانسیل لغزش محدود و ترمزهای بزرگتر نیز از دیگر تغییرات اعمال شده در RCZ-R نسبت به معمولی هستند.
با 5 هزار پوند قیمت بیشتر نسبت به RCZ-R می توانید یک کوپه اسپرت دیفرانسیل عقب با موتور V6 خریداری کنید آن چیزی نیست جز مدل جدید 370Z یعنی 370Z Nismo که ظاهری تهاجمی و موتوری بسیار قدرتمند دارد.
نیسان امیدوار است که با مدل نیسمو بتواند به زودی با خودروهایی مانند محصولات M-Power بی ام و رقابت کند. بخش Nismo نیسان که سال 1984 تاسیس شد در رویدادهایی از جمله مسابقات و تیونینگ نقش داشته است و اکنون دارد جهانی می شود. بخش Peugeot Sport کارخانه پژو نیز سال 1981 تاسیس شد و افتخاراتی نظیر قهرمانی مسابقات رالی جهانی و مسابقات لمانز را با خود یدک می کشد.
اینطور که ارقام به دست آمده از تست نشریه Auto Express نشان داد این دو خودرو عملکرد بسیار مشابهی داشتند و با مقایسه نتایج و فیلم تست این دو خودرو توسط نشریه فوق خواهید دید که در پیست چقدر به هم نزدیک هستند. پژو RCZ-R در سرعتهای بالا تعادل بسیار خوبی دارد و در پیچهای تند چابک و فرز است. نیسان سنگینتر احساس می شود ولی در زمین خیس به خاطر دیفرانسیل عقب بودنش رانندگی هیجان انگیزی دارد.
نیسان از روش سنتی با یک موتور پر حجم 6 سیلندر تنفس طبیعی و دیفرانسیل عقب بهره می برد و پژو از گرایش حال حاضر یعنی توربوچارجر و موتوری کوچک استفاده می کند. پژو به قدرتمندی نیسان نیست ولی موتور آن واکنش بهتری داشته و راحتتر دور می گیرد.
در مجموع مزیت های نیسان به پژو در این مقایسه قدرت بسیار بیشتر و دیفرانسیل عقب بودن آن است. پژو فقط مزیت سبکتر بودن (180 کیلو سبکتر) را دارد ولی در ازای آن 73 اسب ضعیفتر و دیفرانسیل جلو است. اکنون به بررسی مشخصات فنی و نتایج تست این دو خودرو می پردازیم و پس از آن برنده تست را اعلام می کنیم.
نتیجه نهایی Auto Express:
رتبه اول پژو:
پژو RCZ-R یکی از بهترین خودروهای دیفرانسیل جلویی هست که تا به حال رانده ایم. با اینکه قیمت آن بالاست ولی می توانید مشاهده کنید که پول پرداخته شده بابت آن در کدام قسمتهای خودرو صرف شده است. پژو اسپرت یک خودروی کوپه با ارزش با مهندسی قابل تحسین ساخته است که تیزتر و سریعتر از مدل معمولی RCZ است و در عین حال مصرف سوخت آن بیشتر نشده است.
رتبه دوم نیسان:
بخش نیسمو نیسان، شاسی 370 را بهبود بخشیده است اما موتور آن کارکرد روانی ندارد، قیمت بالا و هزینه های گزاف مربوط به نگهداری آن مایوس کننده هستند. بادی کیت پر زرق و برق آن نیز در نگاه اول باعث خشنودی شما نمی شود ولی کم کم از آن خوشتان می آید. بنابراین نیسان به اندازه پژو سریع نیست، حدود 4000 پوند از آن گرانتر است، آلایندگی و مصرف بیشتری دارد و از همه مهمتر لذت رانندگی پژو را ندارد.